Tuesday, May 6, 2014

Bidang Pendidikan

Bidang Pendidikan

Sebelum Sultan Qaboos menaiki takhta, Oman hanya memiliki tiga sekolah untuk kaum lelaki, di Matrah,Muskat dan Salalah, dan tidak satu sekolah pun untuk wanita. kini, lelaki dan wanita telah memiliki kesempatan pendidikan yang sama.

Pada tahun  1992/1993,terdapat 878 sekolah pendidikan di bawah kerajaan Oman dengan memiliki seramai 424,962 orang pelajar, pelajar wanita seramai 47,35 daripada jumlah keseluruhan, sedangkan pada tahun sebelumnya iaitu diantara tahun 1969/1970 hanya terdapat 909 pelajar sahaja. Menteri Pendidikan Oman, Yahya bin Mahfudh Al Mantheri,yang juga adalah wakil Penasihat di Universiti Sultan Qaboos,telah merangka Rencana Pembangunan Lima Tahun yang Keempat dengan rancangan untuk membangunkan 65 sekolah lagi. selain itu, 79 bangunan baru akan menggantikan sekolah yang kini sudah tidak dapat menampung jumlah pelajar.



  1.  UNIVERSITY SULTAN QABOOS                                                                                        http://www.squ.edu.om/                                                                                                     
Sultan Qaboos Universiti di umumkltan Qaboos Bin Said semasa ulang tahun ke-10 Hari Kebangsaan Oman pada tahun 1980 Pembinaan bermula pada tahun 1982 dan yang pertama pelajar Universiti Sultan Qaboos telah mendaftar pada tahun 1986 Selaras dengan Arahan Diraja Baginda , Universiti bermula dengan lima kolej . . ; iaitu Perubatan , Kejuruteraan , Pertanian , Pendidikan dan Sains. Tambahan pula Kolej Sastera telah ditubuhkan pada tahun 1987 , berikutan Kolej Perniagaan dan Ekonomi yang dibangunkan pada tahun 1993. Kolej Undang-undang menyertai Universiti pada tahun 2006 dan akhirnya Kolej Kejururawatan telah ditubuhkan pada tahun 2008.



2. UNIVERSITI OF NIZWA
http://www.unizwa.edu.om

Universiti Nizwa ( UoN ) telah ditubuhkan di Kesultanan Oman pada tahun 2004 sebagai fakulti yang ditadbir bukan untuk keuntungan universiti swasta . Ia terletak 140 km dari ibu negara Muscat di kawasan dalam Al- Dakhiliya berhampiran ibu bekas bersejarah Nizwa . Universiti bertujuan untuk menyediakan persekitaran pembelajaran yang progresif dan selamat yang menghormati tradisi dan nilai-nilai Kesultanan .

Sejak penubuhannya, falsafah pemandu UoN adalah untuk menyediakan pelajar dengan pendidikan yang berkualiti tinggi yang menyediakan mereka untuk sumbangan yang bermakna kepada pertumbuhan ekonomi, seni dan estetik negara. Graduan , tanpa mengira jurusan mereka, dijangka pelajar sepanjang hayat mampu dengan kemahiran dalam numerasi , komunikasi , pemikiran kritis dan penyelesaian masalah. Alumni akan mempunyai penghayatan budaya, nilai-nilai mereka di mana ia nilai-nilai kemanusiaan yang diasaskan dan dikongsi secara umum.




3.SOHAR UNIVERSITY
http://www.soharuni.edu.om/

Untuk diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai sebuah universiti kecermelangan di rantau teluk melalui perkongsian dengan insdustri membina ekonomi Oman,berkhidmat untuk masyarakat Oman dan meningkatkan budaya Oman dengan memberi tumpuan kepada penyelidikan




4. OMAN MEDICAL COLLEGE
http://omc.edu.om/

Oman Perubatan College (OMC) adalah sebuah kolej bersama pendidikan swasta yang didedikasikan untuk melatih doktor-doktor perubatan dan farmasi. Kolej ini menawarkan program 7-tahun pengajian yang membawa kepada MD (Doktor Perubatan) dan program empat setengah tahun pengajian yang membawa kepada B. Pharm (Sarjana Muda Farmasi) ijazah. 3 tahun pertama Program Perubatan dijalankan di Kampus Bowshar dan 4 tahun yang tinggal di Kampus Sohar



5. UNIVERSITY OF BURAIMI
http://www.uob.edu.om/

Universiti Buraimi-UOB komited kepada pendidikan berkualiti memastikan pelajar akan memperkayakan tenaga kerja Kesultanan Oman, rantau ini dan pasaran global.
Perkongsian akademik yang unik memastikan pelajar menerima kemungkinan taraf pendidikan dan antarabangsa yang tertinggi.
Sepasukan Antarabangsa komited Profesor, dengan standard akademik yang tinggi akan mendorong pelajar-pelajar untuk mencapai potensi tertinggi mereka dan menyediakan mereka untuk sebuah Kerjaya Antarabangsa. Belajar di UoB adalah satu pengalaman yang disebabkan pembelajaran interaktif, langsung dan program pertukaran peribadi.






6. HIGHER COLLAGE OF TECHNOLGY
http://www.hct.edu.om/

Kolej Tinggi Teknologi di Muscat adalah institusi pendidikan tinggi kedua terbesar di Oman katering selama hampir 7 , 300 pelajar yang menuntut di pelbagai program. Ia adalah salah satu daripada tujuh kolej di bawah Kementerian Tenaga Manusia di Kesultanan . Kementerian Tenaga Manusia ( MoM ) mempunyai enam Kolej serantau Teknologi , yang terletak di Musanna , Nizwa , Ibra , Salalah, Shinas , dan Ibri dan satu Kolej Tinggi ofTechnology di Muscat.

Kolej Tinggi Teknologi ( HCT) , sebelum dinamakan semula dan dinaik taraf seperti pada tahun 2001, dikenali sebagai Oman Teknikal Kolej Industri, ditubuhkan pada tahun 1984 atas inisiatif Baginda Sultan Qaboos Bin Said untuk mendidik rakyat Oman dengan melaksanakan berkualiti tinggi program dalam pelbagai bidang. Kolej serantau Teknologi telah bermula pada tahun 1993 kecuali yang di Shinas dan Ibri , yang telah dimulakan pada tahun 2005 dan 2008. HCT adalah satu-satunya kolej di bawah Kementerian Tenaga Manusia yang menawarkan program-program di peringkat Ijazah Sarjana Muda manakala Kolej lain Teknologi program tawaran hanya sehingga peringkat Diploma Tinggi. Kolej bertujuan untuk memberkati belia Oman dengan pengetahuan dan kemahiran untuk menghadapi cabaran-cabaran era baru.

Program-program Kolej Teknologi dilaksanakan dari bulan September 2003 adalah hasil daripada penyelidikan meluas untuk memastikan kesesuaian program-program dari segi keperluan industri Oman dan standard akademik global. Program-program baru mengambil masa hampir dua tahun untuk mencapai bentuk akhir mereka. Sepanjang dua tahun , program-program telah dihantar ke semua Kolej Teknologi di Oman untuk diluluskan dan kepada universiti di luar negara untuk ulasan. Mereka akhirnya diluluskan oleh institusi-institusi ini , sektor perindustrian di Oman, universiti tempatan, dan ahli akademik dan pakar-pakar teknologi di bengkel yang diadakan pada bulan Mac 2003 pada HCT .












1 comment:

  1. What is the safest way to make money? - Work Tomake Money
    A beginner's guide to making money at gambling sites. Read our article to learn the ins and outs of งานออนไลน์ sports betting apps,

    ReplyDelete